خانه » تغذیه و آشپزی » طرز تهیه مانتی ترکیه خوشمزه و خوش طعم

طرز تهیه مانتی ترکیه خوشمزه و خوش طعم

طرز تهیه مانتی ترکیه

مانتی ترکیه خوشمزه + طرز تهیه

مانتی ترکیه یکی از جمله غذاهایی می باشد که بسیار خوش طعم و عالی می باشد. خیلی از افراد دوس دارند مانتی ترکیه را درست کنند. ما برای شما طرز تهیه  مانتی ترکیه را در بخش زیر قرار داده ایم.غذاهای ترکیه ای بسیار خوشمزه و لذیذ هستند و در میان ایرانیان طرفداران بسیار زیادی دارند. شاید یکی از علل آن مشابه بودن ذایقه ایرانیان با مردم ترکیه باشد. یکی از غذاهای اصیل ترکیه، مانتی است. در این مقاله دو روش پخت مانتی ترکیه را برای شما عزیزان تهیه کرده است که در ادامه می خوانید.

روش اول:

مواد لازم برای تهیه مانتی غذای اصیل ترکیه

آرد -۲ لیوان

نمک – ۱ قاشق چایخوری

تخم مرغ – ۱ عدد

آب به اندازه ای که خمیر به دست نچسبد .

گوشت چرخ کرده – ۲۵۰ گرم

پیاز -۱ عدد

نمک و فلفل – به میزان لازم

ماست – ۱ لیوان

سیر- ۲ حبه

مانتی ترکیه

مانتی ترکیه

طرز تهیه مانتی غذای اصیل ترکیه:

آرد ، تخم مرغ و نمک را با هم مخلوط می کنیم و آب را کم کم اضافه می کنیم تا خمیر یکنواخت و نسبتاً نرمی بدست بیاید ، روی خمیر را پوشانده و به مدت یک ساعت استراحت می دهیم. پیاز رنده شده را در روغن تفت داده و گوشت چرخ کرده را به آن اضافه میکنیم و با نمک و فلفل تفت می دهیم .

سپس خمیر را به قطر نیم میلیمتر باز می کنیم و با چاقو تیز به شکل مربع ۵/۱ * ۵/۱ سانتیمتری می بریم و یا با استکان قالب می زنیم. از مواد میانی کمی روی خمیر برش خورده ریخته و خمیر را مثل قطاب می پیچیم (یا مثل بقچه می بندیم). وقتی همه خمیرهای مانتی را درست کردیم . یک ظرف بزرگ آب و نمک را بجوش آورده

و مانتی ها را داخل آن ریخته و به مدت ۱۵- ۲۰ دقیقه می جوشانیم . بعد آبکش کرده و مانتی ترکیه را در بشقاب می ریزیم . رب گوجه فرنگی را در کره تفت داده و کمی آب اضافه می کنیم تا به غلظت سس برسد. سیر رنده شده را با ماست مخلوط کرده و روی مانتی ها را ابتدا سس و بعد از ماست سیردار می ریزیم. مانتی ترکیه آماده سرو است.

ارزش غذایی فلفل دلمه‌ای در هر 100 گرم (گزیده‌ای از ویتامین‌ها و مواد معدنی)

کالری 18 کیلوکالری
پروتئین 0.8 گرم
لیپید 0.3 گرم
گلوسید 3.9 گرم
فیبر 1.2 گرم
آب 91.25 گرم
ویتامین ث 46.5 میلی‌گرم
ویتامین ب١ 0.025 میلی‌گرم
ویتامین ب٢ 0.03 میلی‌گرم
ویتامین ای 0.79 میلی‌گرم
پتاسیم 146 میلی‌گرم
فسفر 20 میلی‌گرم
کلسیم 41 میلی‌گرم
منیزیم 11 میلی‌گرم
آهن 0.8 میلی‌گرم
منیزیم 0.16 میلی‌گرم

مانتی

طرز تهیه مانتی

توجه: به طور کلی انواع فلفل از جمله فلفل دلمه‌ای جزء مواد غذایی آلرژی‌زا محسوب می‌شوند و بهتر است افرادی که پوستی حساس و تحریک‌پذیر دارند و با مصرف غذاهای آلرژی‌زا دچار جوش، کهیر، آکنه و اگزمای پوستی می‌شوند، انواع فلفل‌های دلمه‌ای را از رژیم غذایی خود حذف نمایند.

فلفل دلمه‌ای زرد و نارنجی، عینک آفتابی طبیعی

فلفل‌های زرد، نارنجی و قرمز منبع بسیار خوبی از کاروتنوئیدها هستند. کاروتنوئیدها گروهی از مواد شیمیایی گیاهی می‌باشند که سلامت چشم‌ها را به همراه دارند. کاروتنوئیدهای موجود در فلفل‌های دلمه‌ای عبارتند از:

1. بتاکاروتن که مسئول ایجاد رنگ نارنجی در هویج، کدو حلوایی، فلفل دلمه‌ای نارنجی و… می‌باشد، در سلول‌های بینایی تبدیل به ویتامین A می‌شود؛ که این ویتامین به منظور تقویت فرآیند بینایی بالاخص در نور کم کاربرد دارد. همچنین این ویتامین در بهبود عملکرد سیستم ایمنی و سلول‌های شاخی پوست موثر می‌باشد. بتاکاروتن همچنین از آنتی‌اکسیدان‌های بسیار قوی می‌باشد که افراد را در برابر ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی محافظت می‌کند.

2. لوتئین و زآگزانتین که رنگ زرد را در زردآلو، فلفل دلمه‌ای زرد و … ایجاد می‌کند. از مواد اصلی تشکیل‌دهنده ماکولای چشم می‌باشند و ماکولای چشم را از آسیب‌های ناشی از افزایش سن محافظت می‌کنند و کمبود آن‌ها آب مروارید را در پی دارد. در حقیقت فلفل دلمه‌ای زرد و نارنجی را می‌توان نوعی عینک آفتابی طبیعی برای چشم‌ها دانست.

گردآورنده: کاروان

(No Ratings Yet)
Loading...

همچنین ببینید

کوفته شبت باقلا

چگونه یک کوفته شبت باقلا خوشمزه درست کنیم؟

کوفته شبت باقلا + طرز تهیه کامل شاید تا به حال اسم کوفته شبت باقلا به …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *